The Commercial Landscape as a Medium for the (Re)Production of Spatial Authenticity
Abstract
Businesses, and the commercial landscape as a whole, are an important part of the urban environment. However, in some cases the design of commercial outlets creates “visual noise”; in others it has a depressing resemblance to any other gentrified space. The structure of the commercial landscape and its visual appearance depend largely on whether and how a business uses the idea of authenticity. This paper identifies the range of manifestations of authenticity (re)produced by the commercial landscape in various spaces of the city of Novosibirsk. This article presents the result of a theoretical synthesis from the concept of Lefebvre. It is considers how, in the process of producing space, a business turns to manifestations of authenticity, which can be based on the potential accumulated in the material environment of space, or can be based on ideas about the style and innovation of the tastes and lifestyles of city residents.
Downloads
References
Аксенов К. Э., Зиновьев А. С., Морачевская К. А. (2019) Роль ритейла в трансформации микрорайонного принципа организации городской среды // Известия РАН. Серия Географическая. № 3. C. 13–27.
Беньямин В. (1996) Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости: избранные эссе. М.: Медиум.
Бодрийяр Ж. (2015) Симулякры и симуляция. М.: Издательский дом «Постум».
Гилмор Д. Х., Пайн Д. (2009) Аутентичность: чего по-настоящему хотят потребители. СПб.: BestBusinessBooks.
Давыдов В. Н. (2006) Культурная аутентичность и коренные народы: институциональные процессы и политика идентичности // Журнал социологии и социальной антропологии. Т. 9. № 3. С. 93–109.
Зукин Ш. (2019) Обнаженный город. Смерть и жизнь аутентичных городских пространств. М.: Издательство Института Гайдара.
Лефевр А. (2015) Производство пространства. М.: Strelka Press.
Литвина Д. А. (2019) Что значит быть настоящим: молодежные культуры в поисках аутентичности // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. № 1. С. 324–341.
Плиева Е. Н. (2023) Проблемы развития научно-популярного туризма: расширение границ путешествий через образование // Экономика и социум. Т. 108. № 5. С. 703–708.
Шмидт К. Ю. (2023) Феномен утраты уникальности архитектурной среды малого постсоветского города (аксиологический и онтологический аспекты) // Общество: философия, история, культура. Т. 6. № 10. C.72–77.
Cao L. (2023) Consuming ‘Authenticity’? Reinterpreting the ‘New Middle Class’ In China Through the Lens of Retailing Changes // Urban Studies. Vol. 60. № 3. P. 501–518. DOI: https://doi.org/10.1177/00420980221107318
Freitag F., Carlà-Uhink F., Clavé A. S. (2023) Key Concepts in Theme Park Studies: Understanding Tourism and Leisure Spaces. New York: Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-11132-7
Guimarães P. P. C. (2021) Unfolding Authenticity within Retail Gentrification in Mouraria, Lisbon // Journal of Tourism and Cultural Change. P. 1–20. DOI: https://doi.org/10.1080/14766825.2021.1876079
MacCannell D. (1999) The Tourist: A New Theory of the Leisure Class. Oakland, CA: University of California Press.
Merriam-Webster Word of the Year 2023 (2023) // Merriam-Webster. Режим доступа: https://www.merriam-webster.com/wordplay/word-of-the-year (дата обращения: 24.11.2024).
Pine J. (2004) What Consumers Want // TED. February 2004. Режим доступа: https://www.ted.com/talks/joseph_pine_what_consumers_want/transcript (дата обращения: 24.11.2024).
Taylor C. (2003) The Ethics of Authenticity. Harvard University Press.
Trilling L. (1972) Sincerity and Authenticity. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674044463
Wang N. (1999) Rethinking Authenticity in Tourism Experience // Annals of Tourism Research. Vol. 26. № 2. P. 349–370. DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00103-0
Wesener A. (2016) ‘This Place Feels Authentic’: Exploring Experiences of Authenticity of Place in Relation to the Urban Built Environment in the Jewellery Quarter, Birmingham // Journal of Urban Design. Vol. 21. № 1. P. 67–83. DOI: https://doi.org/10.1080/13574809.2015.1106915