Assigning “Emergency Status” to Perm Housing Stock: Informal Rules and the Expectations of Actors
Abstract
The problem of emergency housing is a complex organization of social relations which includes the motivations of residents, administrations, and developers, their expectations, as well as the rules and practices that shape the assigning of emergency status. Emergency status is not only used to actually capture the physical condition of a building, but also incorporates other circumstances in which the status is either assigned to a residential building or not. This paper describes the occurrence of emergency situations and the conditions under which they occur. We test the assumption that the emergency status of a residential building is not determined only by the degree of its physical deterioration, but also depends on the economic attractiveness of the neighborhood, the motivation of residents, legal restrictions and urban planning regulations, other houses in the area with emergency status, and other circumstances.
The city of Perm, which underwent a transformation of its central districts in connection with its 300th anniversary in 2023, was chosen as a case study to describe the specifics of the emergency status of housing. The empirical part of the study relies on eight semi-structured interviews with residents of such buildings, local politicians, activists, housing policy experts, representatives of the Territorial Association of Owners, the developer, and the Perm city administration. In order to fully cover the variations in the workings of assigning emergency status, we constructed a typology of “emergency” housing, which covers four types according to the presence of emergency status and the residents’ perception of emergency status. The narrative is organized around a detailed analysis of cases which falls into one of the identified types.
We conclude that the informal rules of assigning emergency status result from the desire to compensate for dysfunctional urban policy instruments. The current state of affairs leads to emergency status regulations becoming a tool of manipulation in urban relations and they are often aimed not at the problem housing itself, but at the development of territories. An important role is played by residents, who in different circumstances either challenge or seek the assignment of emergency status to their buildings, guided not only by the high degree of wear and tear of buildings, but also by the attractiveness of the territory.
Downloads
References
В Перми управляющая компания отказывается от обслуживания 50 опасный домов (2015) // echoperm.ru. Режим доступа: https://echoperm.ru/news/261/138981/ (дата обращения: 18.05.2023).
Голубчиков О. Ю., Махрова А. Г. (2013) Факторы неравномерного развития российских городов // Вестник Московского университета. Серия 5. География. № 2. С. 54–60.
Грац Р. (1995) Город в Америке: жители и власти / Пер. с англ. В. Глазычева. М.: Ладья.
Григоричев К. В., Дятлов В. И., Тимошкин Д. О., Брязгина Д. Е. (2019) Базар и город: люди, пространства, образы. Иркутск: Ottisk.
Гудзь Т. В. и др. (2020). Правовое зонирование. Регулирование городской застройки. Опыт Перми. М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020.
До 2020 г. в Перми снесут аварийные кварталы в районе ДКЖ (2019) // newsko.ru. Режим доступа: https://www.newsko.ru/news/nk-5262061.html (дата обращения: 22.05.2023).
Йоргенсен М.В., Филлипс Л. Дж. (2008) Дискурс–анализ. Теория и метод. Харьков: Гуманитарный центр.
Малиновский Б. (1997) Функциональная теория // Антология исследований культуры. Т. 1: Интерпретации культуры. СПб: Университетская книга.
Махрова А. Г., Голубчиков О. Ю. (2012) Российский город в условиях капитализма: социальная трансформация внутригородского пространства // Вестник Московского университета. Серия 5. География. № 2. С. 26–31.
«Мы здесь не живем, мы здесь выживаем». В Перми жильцы дома с дырами в крыше боятся не дождаться расселения // zwezda.su. Режим доступа: https://zwezda.su/society/2019/my_zdes__ne_zhivem_my_zdes __vyzhivaem_v_permi_zhil_tsy_doma_s_dyrami_v_kryshe_boyatsya_ne_dozhdat_sya_rasseleniya_386?searched=%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%B5&advsearch=oneword&highlight=ajaxSearch_highlight+ajaxSearch_highlight1 (дата обращения: 22.05.2023).
Норт Д. (1997) Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / Пер. с англ. А.Н. Нестеренко. М.: Фонд экономической книги «Начала».
Панеях Э. Л. (2003) Неформальные институты и формальные правила: закон действующий vs. закон применяемый // Политическая наука. № 1. С. 33–52.
Панеях Э. Л. (2001) Формальные правила и неформальные институты их применения в российской экономической практике // Экономическая социология. Т. 2. № 4. P. 56–68.
Скотт Д. (2005) Благими намерениями государства. Почему и как проваливались проекты улучшения условия человеческой жизни. М.: Университетская книга.
Тимошкин Д. О. (2020) «Вас здесь больше не живет»: Внутренняя колонизация и городские политические режимы Иркутска и Красноярска в городских медиа // Полития. Т. 96. № 1. P. 98–116.
Тимошкин Д. О. (2022) Памятник vs ветхость: как городские сообщества используют маркеры прошлого в борьбе за «право на город» в Иркутске // Социологическое обозрение. Т. 21. № 3. P. 155–173.
Трубина Е. Г. (2013) Примиряясь с упадком: руины 2.0 // Неприкосновенный запас. Т. 89. Т. 89. № 3. P. 175–194.
Трущенко О. E. (1995) Престиж Центра: городская социальная сегрегация в Москве. М.: Socio Logos.
Фаина Минх рассказала, как происходит процесс расселения аварийного жилья в регионе (2023) // Properm.ru. Режим доступа: https://dzen.ru/a/ZD90kwVoDBX7L1le (дата обращения: 18.05.2023).
Brushett K. (2007) Where Will the People Go: Toronto's Emergency Housing Program and the Limits of Canadian Social Housing Policy, 1944–1957 // Journal of Urban History. Vol. 33. № 3. P. 375–399.
Büdenbender M., Zupan D. (2017) The Evolution of Neoliberal Urbanism in Moscow, 1992—2015 // Antipode. Vol. 49. № 2. P. 294–313.
Cirolia L. R. (2014) South Africa's Emergency Housing Programme: A Prism of Urban Contest. Development Southern Africa. Vol. 31. № 3. P. 397–411.
Junhua L. (1997) Beijing’s Old and Dilapidated Housing Renewal // Cities. Vol. 14. № 2. P. 59–69.
Paredes D., Skidmore M. (2017) The Net Benefit of Demolishing Dilapidated Housing: The Case of Detroit // Regional Science and Urban Economics. № 66. P. 16–27.
Peshkov V. V., Gertsekovich D. A., Gorbachevskaya L. (2019) Dilapidated and dilapidated housing in the aspect of the Federal project “Ensuring sustainable reduction of uninhabitable housing” // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. Vol. 667. № 1. Р. 012075.
Procupez V. (2015) The Need for Patience: The Politics of Housing Emergency in Buenos Aires // Current Anthropology. Vol. 56. № S11. P. S55–S65.
Shaldunova N., Denisova N., Starenkova O., Seturidze D., Podkovyrova M. (2021) Planning the Reorganization of Territories with Dilapidated Housing Stock for Social Infrastructure: Case Study of Perm, Russia // E3S Web of Conferences. Vol. 258. Р. 06045.
Shin H. B. (2010) Urban Conservation and Revalorisation of Dilapidated Historic Quarters: The Case of Nanluoguxiang in Beijing // Cities. № 27. P. S43–S54.
Zhang Y., Fang K. (2003) Politics of Housing Redevelopment in China: The Rise and Fall of the Ju’Er Hutong Project in Inner — City Beijing // Journal of Housing and the Built Environment, Vol. 18. № 1. P. 75–87.
Zupan D., Smirnova V., Zadorian A. (2021) Governing through stolichnaya praktika: Housing renovation from Moscow to the regions // Geoforum. Vol. 120. № 2. P. 155–164.