Theatre in the City of the Future: Construction and Co-creation

  • Veronika L. Sharova RAS Institute of Philosophy
Keywords: constructivism, heterotopia, Proletkult, “creative theater”, city-commune, practices of participation, Alexander Bogdanov, Anatoly Lunacharsky, Platon Kerzhentsev

Abstract

Early Soviet art of the 1920s and the first half of the 1930s represented a wide range of experiments that affected all ar tistic spheres. This article exam ines how the image of a new the atre was formed in the first post-revolutionary decade as a so cial practice, a political phenom enon, and an element of the urban landscape. A new idea of what the atre is, and what it should be, was formulated by Proletkult theo rists, including Anatoly Lunacharsky and Alexander Bogdanov, as well as the author of the book “Creative Theater”, Platon Kerzhentsev, who suggested that “a new theatre is being cre ated by a commune, a city, a vil lage, a quarter, a factory, a fac tory village, a Soviet, the mass itself.” Kerzhentsev proposed the concept of “neighborhood the aters”, created by neighbors in a proletarian quarter, factory vil lage, etc. This concept is juxta posed in the article with the mod ern concept of urbanism — the idea of participatory design in urban planning and decision-making. The concept of “heterotopia”, intro duced by Michel Foucault to de scribe places that have the prop erties of a transitional space, is also analyzed. According to Foucault, urban spaces have the most intensely expressed signs of heterotopia: among them cemeter ies, museums, prisons, and the atres. He concluded that a new type of theatre, created in an era of radical transition from one type of political community to an other, was a transgressive phenom enon in organizational, discur sive, and spatial senses. The same can be said about the new type of urban development proposed by ide ologists and architects in the early 1920s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Veronika L. Sharova, RAS Institute of Philosophy

Candidate of Political Sciences, Research Fellow, RAS Institute of Philosophy.

References

Богданов А.А. (1924а) Возможно ли пролетарское искусство? // А.А. Богданов. О пролетарской культуре. Л., М.: Издательское товарищество «Книга». С. 104‒111.

Богданов А.А. (1924б) Пролетариат и искусство // А.А. Богданов. О пролетарской культуре. Л., М.: Издательское товарищество «Книга». С. 117‒124.

Богданов А.А. (1989) Тектология: Всеобщая организационная наука: в 2-х кн. М.: Экономика.

Гинзбург М.Я. (1924) Стиль и эпоха. Проблемы современной архитектуры. М.: Государственное издательство. С. 18.

Керженцев П.М. [Лебедев П.М.] (1923) Творческий театр. 5 е изд., пересм. и доп. М., Пг.: Государственное издательство. С. 65.

Коваленко Г.Ф. (ред.) (2008) Авангард и театр 1910–1920-х годов. М.: Наука.

Луначарский А.В. (1963) О старых и новых формах театра // Собр. соч.: в 8 т. Т. 3. М.: Художественная литература. С. 117.

Луначарский А.В. (1928) О Театре Мейерхольда // Комсомольская правда. 14 сентября 1928 г.

Луначарский А.В. (1926) Основы театральной политики советской власти. М., Л.: Госиздат.

Луначарский А.В. (1927) Театр сегодня. Оценка современного репертуара и сцены. М., Л.: МОДПиК.

Мейерхольд Вс. Э. (1913) О театре. СПб.: Просвещение, 1913.

Мельников К.С. (2013) О клубах. Режим доступа: https://theory.totalarch.com/node/258 (дата обращения: 12.10.2023).

Мурейко Л.В. (2021) Конструктивистский театр и «общество спектакля»: к проблеме конструирования образного знания // Terra Linguistica. № 3. С. 20–35.

Пучков А.А. (2004) Забытая тектология архитектуры. О книге архитектора А. В. Розенберга «Философия архитектуры» // А.С.С. № 5. С. 29–48.

Ревзин Г. (2023) Как деревенский дом превратился в буржуазный коттедж // Коммерсантъ Weekend, 27.01.2023. Режим доступа: https://www.kommersant.ru/doc/5774701 (дата обращения: 12.09.2023).

Розенберг А.В. (1923) Философия архитектуры. Петроград: Культурно-просветительное кооперативное товарищество «Начатки Знаний». С. 12–13.

Санофф Г. (2015) Соучаствующее проектирование. Практики общественного участия в формировании среды больших и малых городов. Вологда: Проектная группа 8. С. 5.

Титова Г.В. (1995) Творческий театр и театральный конструктивизм. СПб.: СПАТИ.

Фуко М. (2006) Другие пространства // М. Фуко. Интеллектуалы и власть: Избранные политические статьи, выступления и интервью. М.: Праксис. С. 198.

Шалаева Н.В. (2015) Репертуар, пьеса, сюжет: становление советского театра (1920-е гг.) // Теория и практика общественного развития. № 21. С. 186–189.

Cellamare C. (2014). “Self-Organization, Appropriation of Places and Production of Urbanity” // Practices of Reappropriation / C. Cellamare, F. Cognetti (eds.). Milano: Planum Publisher. P. 35–40.

Lodder C. (1983) Russian constructivism. New Haven and London: Yale University Press. P. 170.

Published
2024-05-22
How to Cite
SharovaV. L. (2024). Theatre in the City of the Future: Construction and Co-creation. Urban Studies and Practices, 9(1), 15-22. https://doi.org/10.17323/usp91202415-22