Methods of Co-Designing a Sustainable Urban Future by Young Adults

  • Irina A. Vinogradova Moscow City University
  • Elena V. Ivanova Moscow City University
  • Ekaterina M. Barsukova Moscow City University
Keywords: urban future, young adults, participative design practices, design, network interaction, co-design

Abstract

The urban environment is a powerful motivator for territorial mobility and the involvement of citizens, especially young adults. Participative design is necessary for the development of cities and the selfdevelopment of their inhabitants, expressed in the ability of young adults to independently implement their ideas and live in a comfortable urban space. This requires finding effective ways to involve this category of citizens in resolving issues of the development of the urban environment and the creation of a sustainable urban future. The article identifies and justifies effective processes, and the forms and methods of the participatory design of the urban future by young adults. These components are described using the example of researcher co-design, including participation in the City Transformers project, and experience working with young adults in Moscow and Krasnoyarsk. The main mechanisms for co-designing a sustainable urban future by young adults are consideredbuilding a communication environment, network interaction and strategic planning. Effective ways to immerse young adults in the issues of a sustainable urban future are solving cases, conducting research, focus group interviews, and organizing projects, seminars, workshops and communication games. This article can serve as the basis for the development of the conscious participation of young adults in the design and development of the city, and in participatory design for a sustainable urban future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irina A. Vinogradova, Moscow City University

PhD in Psychology; Associate Professor, Leading Researcher at the Laboratory of Educational Infrastructures, Research Institute of Urban Science and Global Education Studies, Moscow City University

Elena V. Ivanova, Moscow City University

PhD in Psychology, Associate Professor, Head of the Laboratory of Educational Infrastructures, Research Institute of Urban Science and Global Education Studies, Moscow City University

Ekaterina M. Barsukova, Moscow City University

Researcher at the Laboratory of Educational Infrastructures, Research Institute of Urban Science and Global Education Studies, Moscow City University

References

Азбель А.А., Илюшин Л.С. (2014) Тетрадь кейсовых практик: опыт самостоятельных исследований в 8–9 классе. Ч. 2. СПб.: Школьная лига.

Белбин Р.М. (2003) Типы ролей в команде менеджеров. М.: НIPPO

Беркинг Х., Лев М. (ред.) (2017) Собственная логика городов: Новые подходы в урбанистике. М.: Новое литературное обозрение.

Боно Э. (2012) Латеральное мышление. Минск: Попури.

Веселкова Н.В. (2010) Ментальные карты города: вопросы методологии и практика использования // Социология: методология, методы, математическое моделирование. № 31. С. 5–29.

Виноградова И.А. (2019) Тренинг креативного мышления: учебно-методическое пособие. М.: МГПУ.

Габидулина С.З. (2012) Психология городской среды. М.: Смысл.

Ганжинова С., Красноперова И., Мальцев Г., Рачев П., Румянцев Н. (2020) URBAN HEALTH. М.: Автономная некоммерческая организация «Московский урбанистический форум».

Гейл Я. (2012) Города для людей. М.: Концерн «Крост».

Глазков К. (2015) Ментальные карты: ограничения метода и образ «чужого» в малом городе // Laboratorium. Т. 7. № 3. С. 106–117.

Горожанин (2017) Горожанин: что мы знаем о жителе большого города? М.: Strelka Press.

Дженкинс Г. (2019) Конвергентная культура. Столкновение старых и новых медиа. М.: Рипол-Классик.

Иванова Е.В., Виноградова И.А. (2020) Социокультурное пространство города вокруг образовательной организации: зачем и как исследовать? // Образование и Город: практики соучаствующего проектирования. Сборник статей по итогам Второго ежегодного международного симпозиума / под ред. С.Н. Вачковой. Москва. С. 34–41.

Иванова Е.В., Нестерова О.В., Виноградова И.А., Маякова Е.В. (2019) Дружественная городская среда: 5 шагов навстречу детям // Univercity: Города и Университеты. М.: Экон-Информ. С. 89–104.

Калашникова А.В. (сост.) (2017) Культурный проект: от замысла к реализации. Материалы по проектной деятельности в сфере культуры. Опыт практической реализации проектов. Белгород: БГЦНТ.

КБ Стрелка (2015) Социокультурные проекты как двигатель развития малых городов и сел. Режим доступа: http://cultmosaic.ru/content-load-Issledovanie_socioculturnye_proekty_dvigatel_razvitia.pdf (дата обращения: 04.09.2020).

Мартынова А.Д. (2015) Актуализационный тренинг «Школьный психолог»: на грани между реальным и идеальным // Молодежная психологическая школа: сборник научно-методических материалов / под ред. О.И. Ключко. СПб.: Издательство «НИЦ АРТ».

Митин И.И. (2017) Ментальные карты города: история понятия и разнообразие подходов // Городские исследования и практики. Т. 2. № 3 (8). С. 64–79.

Нестик Т.А., Журавлев А.Л. (2011) Формы организации и стимулирования совместного творчества в современных компаниях // Знание. Понимание. Умение. № 1. С. 190–196.

Оуэн Х. (2008) Технология «Открытое пространство»: Руководство для пользователя. Новосибирск.

Папанек В. (2018) Дизайн для реального мира. М.: Изд. Д. Аронов.

Разинская В.Д. (2015) Потенциальная территориальная мобильность молодежи Перми // Власть. № 7. С. 111–115.

Райт Ф.Л. (2018) Исчезающий город. М.: Strelka Press. (Добавлена буква "Л.")

Рыбчинский В. (2015) Городской конструктор: Идеи и города. М.: Strelka Press.

Санофф Г. (2015) Соучаствующее проектирование. Практики общественного участия в формировании среды больших и малых городов. Вологда: Проектная группа В.

Смолова Л.В. (2010) Психология взаимодействия с окружающей средой (экологическая психология). СПб.: СПбГИПСР

Снигирева Н. (2016) Как вовлечь жителей в проектирование общественных пространств. Методические рекомендации. Режим доступа: https://drive.google.com/file/d/1PZdNXCyyhXeEaDAbdYTvBwinncdaxSZQ/view (дата обращения: 04.09.2020).

Ушаков Д.В. (ред.) (2011) Творчество: от биологических оснований к социальным и культурным феноменам. М.: Ин-т психологии РАН.

Эллард К. (2016) Среда обитания: как архитектура влияет на наше поведение и самочувствие. М.: Альпина Паблишер.

Bell P.A., Greene T.C., Fisher J.D., Baum A. (2001) Environmental Psychology. 5th ed. New York: Harcourt College Publishers.

Carson R. (2002) Silent Spring: 40th Anniversary Edition. Boston; New York: Mariner Books.

Cassidy T. (1997) Environmental Psychology: Behavior and Experience in Context. Cornwall.

Doise M. (1987) Idee Nouvelles et Notions Anciennes // Perspectives Cognitives et Conduits Sociales / J.-L. Beauvois, R.-V. Joule, J.-M. Monteil (eds.). Cousset: DelVal. P. 229–243.

Dreyfuss H. (2003) Designing for People. New York: Allworth Press.

Feller R. (1968) Effect of Varying Corridor Illumination on Noise Level in a Residential Hall // Journal of College Student Personnel. No. 9. P. 229–241.

Gifford R. (2002) Environmental Psychology: Principles and Practice. Canada: Optimal books.

Jacobs J. (1993) The Death and Life of Great American Cities. New York: Random House

Jacobson D. (2006) Mental Maps // Encyclopedia of Human Geography / B. Warf (ed.). Thousand Oaks, CA; London; New Delhi: SAGE Publications. P. 299–301.

Lynch K. (1960) The Image of the City. Cambridge, MA: MIT Press.

Margolin V. (2002) The Politics of the Artificial: Essays on Design and Design Studies. Chicago; London: University of Chicago Press.

Sommer R. (1983) Social Design: Creating Buildings with People in Mind. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

UNICEF (2018) Shaping Urbanization for Children United Nations on Children’s Fund

Wohlwill J.F. (1976) Environmental Esthetics: The Environment as a Source of Affect // Human Behavior and Environment: Advances in Theory and Research. Vol. 1. New York: Plenum Press. P. 37–86.

Published
2021-03-09
How to Cite
VinogradovaI. A., IvanovaE. V., & BarsukovaE. M. (2021). Methods of Co-Designing a Sustainable Urban Future by Young Adults. Urban Studies and Practices, 6(3), 39-51. https://doi.org/10.17323/usp63202139-51