Sustainable and resilient water infrastructure for water security of communities, their population, and economic assets
Abstract
Many water infrastructure systems are underdeveloped and are not always capable of ensuring water, food, or energy security, and may not be resilient to natural and man-made risks. This can be attributed to both managerial and financial reasons.
While the distribution of responsibilities for municipal water supply and wastewater disposal has been well studied, these issues remain insufficiently explored for other types of water systems critical to communities. These include multi-purpose water infrastructure (MPWI), rural water supply, and systems for protecting settlements and economic assets from the negative impacts of water (such as avalanches, mudflows, landslides, collector-drainage systems, and stormwater sewers).The methodological basis for addressing these questions is drawn from research on national water security indicators based on the “nexus” concept; the approaches and recommendations of authoritative international organizations, including the Global Water Partnership, UNECE, and the OECD (e.g., the “3Ts” concept and recommendations on private sector participation); as well as the authors’ analysis of the specific benefits provided by water infrastructure and the experiences of several countries. The article presents the author's vision of options for sustainable, systemic solutions to these issues. It proposes an appropriate distribution of responsibility among different levels of public authorities and other economic agents for financing the capital and operating costs of various types of water infrastructure.
Downloads
References
Европейская экономическая комиссия ООН, ОЭСР. (2014). Интегрированное управление водными ресурсами в Восточной Европе, на Кавказе и в Центральной Азии: Национальные диалоги по водной политике Водной инициативы Европейского союза. Отчет о прогрессе 2013 (ECE/ MP.WAT/44). Нью-Йорк и Женева: ООН. Режим доступа: https://unece.org/DAM/env/water/publications/NPD_IWRM_study/ECE_MP.WAT_44_ ru.pdf.
Мартусевич, А. П., & Козельцев, М. Л. (2024) ЭКИ 1: Водохозяйственные системы. Практический пример 1: Проблемы водного хозяйства Центральной Азии и возможные направления их решения. Бишкек.
Мартусевич, А. П., & Мартусевич, Р. А. (2010) Особенности ВКХ, определяющие сложности регулирования и создания рынка в отрасли. Вестник РАВВ, (6).
Мартусевич, А. П., & Мартусевич Р. А. (2024) О концептуальных основах учебного курса «Вопросы экономики опорной и критической инфраструктуры». Бишкек.
Мартусевич, Р. А., Сиваев, С. Б., & Хомченко, Д. Ю. (2006) Государственно-частное партнерство в коммунальном хозяйстве. Москва: Фонд «Институт экономики города», 2006. Режим доступа: https://urbaneconomics.ru/sites/default/files/3432_import.pdf.
Нацстаком, К. Р. (2018, 2023). О разработке национальных показателей водной, продовольственной и энергетической безопасности Кыргызской Республики. Режим доступа: https://stat.gov.kg/media/publicationarchive/6cb1934c-e4f5-483c-8eae-ce0363f1cf01.pdf.
ОЭСР (2018). Повышение роли Шардаринской многоцелевой водохозяйственной инфраструктуры в Казахстане. Париж: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264310063-ru.
Программа Организации Объединенных Наций по окружающей среде (2022). Международные принципы надлежащей практики в сфере устойчивой инфраструктуры. Найроби. Режим доступа: https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/39811/infrastructure_ practices2_RU.pdf.
Сиваев, С. Б., & Маркварт, Э. (2018). Государственно- и муниципально-частное партнерство в России и за рубежом: учебное пособие. Москва: Издательский дом «Дело» РАНХиГС.
Asian Development Bank (2017). Asian water development outlook 2016: Description of methodology and data. Manila: Asian Development Bank, http://dx.doi.org/10.22617/RPT178628-2.
Marin, P. (2009). Public-private partnerships for urban water utilities: a review of experiences in developing countries (Trends and policy options, No. 8). Washington, DC: World Bank. Режим доступа: http://documents.worldbank.org/curated/en/984921468182666780.
Naughton, M., DeSantis, N., & Martoussevitch, A. (2017). Managing multi-purpose water infrastructure: A review of international experience (OECD Environment Working Papers, No. 115), Paris: OECD Publishing, https://dx.doi.org/10.1787/bbb40768-en.
OECD (2007). OECD Principles for Private Sector Participation in Infrastructure. Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264034105-en.
OECD (2015). OECD Principles on water governance. Режим доступа: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-subissues/water-governance/oecd-principles-onwater-governance-en.pdf/_jcr_content/ renditions/original./oecd-principles-onwater-governance-en.pdf.
OECD (2016). Recommendation of the council on water, https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0434.
OECD (2020). Recommendation of the council on the governance of infrastructure. Режим доступа: https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0460.
Oshakbaev, D., Akisheva, Z., & Martoussevitch, А. (2021). Developing a national water security indicators framework in Kazakhstan (OECD Environment Working Papers, No. 177). Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9ce9aa8c-en.
UN (2015). Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015–2030, https://www.undrr.org/ media/16176/download?startDownload=20250114. UNECE & OECD (2014). Integrated Water Resources Management in Eastern Europe, the Caucasus and Central Asia (ECE/MP.WAT/44), https://unece.org/DAM/env/water/ publications/NPD_IWRM_study/ECE_MP.WAT_44_ en.pdf.