The Features of Emotional Intelligence in Adolescent Orphans of Megalopolis: The Family Context

  • Aliya D. Garifullina Moscow State University of Psychology and Education
Keywords: adolescents, orphans, emotional intelligence, independent life of a teenager, family, communication

Abstract

One of the problems facing the centers for promoting family education in Moscow is the emancipation of orphans. Research has shown that adolescent orphans who are brought up in family education centers are not ready for independent life. This article analyzes the difference in emotional intelligence in adolescents depending on whether or not they were brought up in a family. Emotional intelligence is the ability to perceive, understand, manage, and regulate own and others emotions. The study involved 20 adolescents raised in a family, 20 adolescents in difficult life circumstances, and 20 adolescent-orphans. Tottenham’s “Nimstim stimulus set”, Lusin’s EmIn questionnaire for emotional intelligence, and Dembo’s cognitive evaluation of basal emotions (modified by Trubanova) were used. The two hypotheses are 1) not being raised in a family affects the intensity of adolescents’ understanding of their own emotions; 2) orphaned adolescents, in contrast to adolescents raised in a family, have a lower recognition of the emotions of another person from facial expression. The results show that the ability to perceive emotions of others in the group of adolescent-orphans was lower than in the group of adolescents raised in a family. The ability to express and understand their own emotions in the group of adolescents-orphans was lower than in the group of adolescents in difficult life circumstances. Results from EmIn and the Nimstim stimulus set showed that the perception of teenage orphans about their ability to understand emotions of other people and their real abilities do not coincide.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aliya D. Garifullina, Moscow State University of Psychology and Education

Student, Chair of Neuropsychology and Abnormal Psychology of Development, Department of Medical and Special Psychology, Moscow State University of Psychology and Education; 12 Chernyshevskogo Street, Elekrtostal, 144000, Russian Federation.

References

Авакян Т. В. (2015) Тип привязанности и особенности социального познания у детей-сирот // Психологическая наука и образование. Т. 7. No 3. С. 119–132.

Андреева И. Н. (2018) Модели эмоционального интеллекта: проблемы классификации и интеграции // Научные труды республиканского института высшей школы. No 18 (2). С. 16–23.

Бочавер А. А., Жилинская А. В., Хломов К. Д. (2016) Перспективы современных подростков в контексте жизненной траектории // Современная зарубежная психология. No 2. С. 31–38.

Гаджибабаева Д. Р. (2012) Сравнительный анализ эмоционального интеллекта подростков, проживающих в семье и в интернате // Актуальные проблемы психологического знания. No 3 (24). С. 63–67.

Гарифуллина А. Д. (2019) Семейное воспитание как фактор развития эмоционального интеллекта у подростков // XVIII Всероссийская научно-практическая конференция молодых исследователей образования: сборник тезисов. Москва. С. 43–45.

Деева Е. В. (2015) Сопровождение детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей, в системе подготовки к самостоятельной жизни // Вестник ТГУ. No 9 (149). С. 101–107.

Иванова И. Н. (2017) Стратегии разрешения конфликтов подростками с разным уровнем эмоционального интеллекта // Конференция «Психология и педагогика образования будущего». 13 февраля — 25 апреля 2017 г. Ярославль. С. 78–81.

Крайнов А. Л. (2019) Клиповое мышление в контексте образовательных практик: социально-философский анализ // Известия Саратовского университета. Т. 19. No 3. С. 262–266.

Ларионов И. В., Дробышева Т. В. (2020) Связь социально-психологической пресыщенности и благополучия в группе молодых жителей мегаполиса // «9-я Российская конференция по экологической психологии: от экологии детства к психологии устойчивого развития», 17–18 марта 2020 г. Москва, Психологический институт РАО, сборник конференции «Экопсихологические исследования — 6: экология детства и психология устойчивого состояния». С. 227–231.

Минуллина А. Ф., Гильмутдинова И. М. (2019) Исследование характеристик эмоционального интеллекта у детей-сирот // Российский журнал образования и психологии. Т. 10. No 4. С. 54–6

Федеральный банк данных детей-сирот (2018) Статистика на 2018 год. Режим доступа: [http://www.usynovite.ru/statistics/2018/](http://www.usynovite.ru/statistics/2018/) (дата обращения: 30.12.2019).

Хазова А. С. (2014) Эмоциональные ресурсы совладающего поведения // Ярославский педагогический вестник. No 1. С. 293–297.

Шинина Т. В. (2011) Командообразование: традиции и современность // Современная социальная психология: теоретические подходы и прикладные исследования. No 3. С. 39–48.

Шинина Т. В., Митина О. В. (2019) Разработка и апробация опросника «Готовность подростков к самостоятельной жизни»: оценка и развитие жизненных навыков // Психологическая наука и образование. Т. 24. No 1. С. 50–68.

Bailen H. N., Green L. M., Thompson R. J. (2019) Understanding Emotion in Adolescent: A Review of Emotional Frequency, Intensity, Instability, and Clarity // Emotion Review. Vol. 11. No. 1. P. 1–11.

Bar-On R. (2006) The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI) // Psicothema. Vol. 18 Suppl. P. 13–25.

Gómez-Baya D., Mendoza R. (2018) Trait Emotional Intelligence as a Predictor of Adaptive Responses to Positive and Negative Affect during Adolescence // Frontiers in Psychology. No. 9. Art. 2525.

Keefer K. V. (2013) Longitudinal Dynamics of Trait Emotional Intelligence: Measurement Invariance, Construct Stability, and Mean Level Change from Late Childhood to Adolescence (PhD Thesis). Queen’s University Kingston.

Mayer J. D., Salovey P., Caruso D. R. (2016) The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates // Emotion Review. Vol. 8. No. 4. P. 290–300.

Petrides K. V., Milolajczak M., Mavroveli S. (2016) Developments in Trait Emotional Intelligence Research // Emotion Review. Vol. 8. No. 4. P. 1–7.

Sanchez-Alvarez N., Extremera N., Fernandez-Berrocal P. (2016) The Relation between Emotional Intelligence and Subjective Well-Being: A Meta-Analytic Investigation // The Journal of Positive Psychology. Vol. 11. No. 3. P. 276–285.

Sauter D. (2017) The Nonverbal Communication of Positive Emotions: An Emotion Family Approach // Emotion Review. Vol. 9. No. 3. P. 222–234.

Published
2020-12-13
How to Cite
GarifullinaA. D. (2020). The Features of Emotional Intelligence in Adolescent Orphans of Megalopolis: The Family Context. Urban Studies and Practices, 5(3), 87-97. https://doi.org/10.17323/usp53202087-97